De oprichting

Als oprichtingsdatum van de club geldt 28 juni 1928. Een clubje enthousiastelingen richtte de Bloemenstraatse voetbalvereniging (BVV) op. Het clubje groeide al snel. Ook jongens aan de andere kant van de Rijksweg werden lid van het Bloemenstraatse clubje en zelfs jongens uit Ottersum kwamen in Milsbeek voetballen.

De naam

De club ging vervolgens eerst onder naam OVV (Ottersumse voetbalvereniging) verder en na de stichting van een eigen parochie in 1930 als 'RKVV Juliana'. In 1940 moest de club noodgedwongen een naamswijziging ondergaan. De naam 'Juliana' mocht van de Duitse bezetters niet meer gevoerd worden. RKVV Milsbeek werd de nieuwe neutrale naam. Onder de naam 'Milsbeek' werd daarna aan de competitie deel genomen. In 1998 fuseerde de club met korfbalvereniging SPES en ging verder als SV Milsbeek. Milsbeek en SPES zijn echter de namen die op de standenlijsten te vinden zijn.

De clubkleuren

De clubkleuren zijn van oudsher rood-zwart. Rood staat voor vurig en strijdbaar en dat past wel bij de Milsbeekse volksaard. Er werd aanvankelijk gespeeld in een verticaal gestreept rood-zwart shirt en een zwarte broek maar na de oorlog werd dit gewijzigd in een rood shirt met een zwarte broek. Inmiddels worden weer door nagenoeg alle teams met het verticaal rood-zwart gestreepte shirt ten strijde getrokken.

Waar werd en wordt er gevoetbald?

In de beginperiode werd er onder zeer primitieve omstandigheden op een stukje hei en later op een weiland aan de zuidzijde van het dorp tussen de Bloemenstraat en de Rijksweg in gevoetbald. Later verhuisde de club naar een echt voetbalveld van de gemeente dat achter het transportbedrijf van Wim Emons aan de Rijksweg was gelegen, zo ongeveer op de plaats waar nu de grote opslaghal voor de DEPA staat. Enkele keren werd er in de loop der tijd tijdelijk uitgeweken naar noodvelden en wel aan de Onderkant (wei van Groenen) en het Heiveld (wei van Hoenselaar). Het clubhuis was aanvankelijk in het café van Hen Driessen en later in café de Zwarteweg gevestigd. In 1968 verhuisde de club naar het huidige door de oude gemeente Ottersum aangelegde nieuw sportveldencomplex aan de Zwartweg en kreeg het naast 4 nieuwe kleedkamers ook een eigen bestuurskamer met kantine.

Verbeteringen accommodatie

Het complex onderging in de loop van de jaren vele uitbreidingen en verbeteringen. Zo werden er door de club in eigen beheer richting de heuvelrug twee nieuwe velden aangelegd en werd vervolgens de gebouwde accommodatie uitgebreid met o.a. een nieuwe ingang, twee extra kleedkamers en een aantal facilitaire ruimten.
Na de fusie in 1998 werd het complex met de SPES-Arena uitgebreid en vond er weer een ingrijpende uitbreiding en verbetering van de gebouwde accommodatie plaats.
De laatste grote aanpassing vond enkele jaren geleden plaats. Toen werd de parkeeraccommodatie met de toegang verbeterd. Alle uitbreidingen en verbeteringen werden in eigen beheer met financiële steun van de gemeente gerealiseerd. De SV Milsbeek was ook de eerste club in de gemeente Gennep die bereid was te privatiseren. Een grote ploeg van vrijwilligers zorgt er voor dat de accommodatie inclusief de kantine prima wordt beheerd.

De successen

In het seizoen 1952-1953 kon het 1e team voor eerst de kampioensvlag hijsen. Vanuit de afdeling Nijmegen werd er gepromoveerd naar de 4e klasse KNVB. Na enkele jaren moest dit echter weer prijs gegeven worden en kwam men in de afdeling Noord-Brabant terecht. In 1963 lukte het opnieuw de promotie naar de KNVB te bewerkstelligen en in 1965 werd dit gevolgd door promotie naar de 3e klasse. Maar na zeven mooie seizoenen werd de weg naar beneden ingezet. Die eindigde uiteindelijk in de 3e klasse van de afdeling Noord-Brabant. In de jaren negentig werd de weg naar boven weer ingeslagen. Geleidelijk aan werd het verloren gegaan terrein weer heroverd. Met de promotie naar de 2e klasse werd een nieuwe mijlpaal in de clubgeschiedenis bereikt. Het seizoen 2006/ 2007 werd een prachtig seizoen waarin de club leek door te gaan stoten naar de 1e klasse maar in de laatste beslissende wedstrijden ging zowel het kampioenschap als de kans op promotie aan de rood-zwarten voorbij.

De club anno nu

De afdeling voetbal van de club telt ongeveer 400 leden. De club brengt bij de senioren 6 en bij de jeugd 11 teams in het veld. Verder is er een veteranenafdeling. De bijna 200 leden tellende supportersclub is een belangrijke stimulans voor de prestaties van het 1e elftal. Ook het grote aantal sponsoren is erg belangrijk. Mede daardoor kunnen de eindjes financieel aan elkaar geknoopt kunnen worden en worden vele spelende leden van een mooie outfit voorzien.

Milsbeek is een club die goed in de Milsbeekse gemeenschap verankerd is, waar pit in zit en die tot prima prestaties in staat is. Kortom, een club om trots op te zijn.